Malleh's

Alla inlägg under september 2011

Av Mikaela Halvorsen - 11 september 2011 12:54

här är en efterrätt om min mamma alltid äter hemma.

Men hon gör en variant som jag inte direkt hitta på nätet.. Så slänger in 3 olika på en gång! :)


för 4 personer

6 dl risgrynsgröt

2 dl vispgrädde

2 msk socker

Vaniljsocker om man skulle vilja ha de också.. Så det är efter smak.


ROM RUSSIN OCH MANDEL

2 dl russin

3-4 msk rom

Ŋ dl mandel med skal


ANANAS OCH KARDEMUMMA


4 konserverade ananasringar

1 tsk rivet citronskal

50 g mörk choklad

2 msk syltade apelsinskal

1 tsk malen kardemumma


MAMMAS:

2 apelsiner (eller så mycket du vill ha)


Enkel ris ā la malta:


Koka gröt eller, enklare, använd med fördel gröt som inte gått åt. (Det går också att köpa färdig gröt om du har bråttom.) Låt gröten svalna helt så den är kylskåpskall.

Vispa upp grädden tillsammans med sockret, luftigt men inte för styv.

Rör samman gröten med grädden. Smaka av med socker och eventuellt vaniljsocker.


Romrussinvariant:

Skålla russinen hastigt i hett vatten, slå genast bort vattnet. Slå romen över russinen och låt dra tills vätskan sugits upp.

Under tiden finhackas mandeln.

Blanda ner russinen i ris ā la maltan, dela upp i portionsskålar och fördela mandelhacket mellan skålarna. Servera efterrätten kyld.


Ananasvariant:

Blanda ner kardemumman i grädden före vispningen. Rör ner apelsinskalen och citronskalet tillsammans med gröten. Fördela jämnt i portionsskålar och lägg en ananasring i varje skål.

Riv chokladen och strö över före serveringen.


Mammas:

Skär apelsinerna i små bitar och vänd ner i gröten tillsammans med grädden.

Servera.

 

Av Mikaela Halvorsen - 11 september 2011 09:37

Godmorgon alla fina. Blev inge mer bloggande igår.

Kollade film ungefär från halv 4 till 00. De två första filmerna var rätt bra. Den sista sög.

Menmen.

Har inte mycket att skriva om just nu. Ska strax hem och hjälpa till med några blommor?!

ah..

Här kommer bilden på mini pizzorna!

  Den ena är salami den andra bara skinka, Mums! Riktigt gott som snacks! ;)


C YA!

Av Mikaela Halvorsen - 10 september 2011 22:00

Ingredienser

4 port

500 g frysta broccolibuketter
1 gul lök
1/2 msk smör
6 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
4 dl  Mild ost

Gör så här

Skala och hacka löken. Fräs den i smör i en kastrull. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt koka upp. Lägg i den frysta broccolin och låt den koka ca 5 min. Mixa broccolin och tillsätt såsen. Låt soppan koka upp. Servera med grovt bröd med smör och ost.
 
 

Av Mikaela Halvorsen - 10 september 2011 17:36

Tjena alla hetingingar!

Idag var det som vi kallar för fest i byn. Inte någonting till fest egentligen, men massor med stånd och musik osv.

Var där ett bra tag. Rätt kul ändå. Klockan två kom Tony (han från let's dance juryn) Och hade typ dans skola. Jäkla rolig asså!

Garva massor, ^^

Åt en mjukglass innan vi gick hem sen.

Kom hem och kollade på Dear John. okey film..

Förresten Samona.. Kollade lite på filmen igår, men hade sett den. Kollade inte klart den, men jag minns den knappt. Men den var lite läbbig!

Lite bilder kommer senare ikväll. Speciellt på jättesöta mini pizzor!


He-He


Lägger in lite bra musik för kvällen. Men slänger in ett inlägg till kvällen sen!



orkade inte lägga in fler.. Lat som man är!

C YA!

Av Mikaela Halvorsen - 9 september 2011 22:00

Ingredienser

4-6 port

400 g köttfärs
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
 smör
1 burk krossade tomater, ca 400 g
2 msk tomatpuré
2 tsk oregano, basilika, timjan
1 krm svartpeppar
1 grönsaksbuljongtärning
9 lasagneplattor

Ostsås:
3 msk vetemjöl
7 dl  mjölk
3 dl riven ost, gratäng
1/2 tsk salt

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek den under omrörning så att den smular sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, oregano, peppar och buljongtärning. Låt såsen koka ca 5 min. Vispa ut mjölet i hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen koka ca 3 min. Rör ner 2 1/2 dl av osten och smaksätt med salt.Varva köttfärssås, ostsås och lasagneplattor i en smord ugnssäker form. Avsluta med sås. Strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med en sallad.
 
 

Av Mikaela Halvorsen - 9 september 2011 19:19

Tjenare. Nu har jag precis gjort klart min ena kladd till insändaren. Kommer seriöst bli ett A.. Haha! vadå självsäker? nej, men jag hoppas på B eller ett A! Den är grym, men hade aldrig blivit de utan Johans hjälp. hihi!


Så, vad tror ni.. även fast ni inte vet vad jag skrivet om, tror ni det blir bra eller mindre bra betyg? ;)

Av Mikaela Halvorsen - 9 september 2011 17:30

Yeay!

Nu är det äntligen fredag, vilket innebär HELG!

Men ska vara liiite tråkigt och faktisk göra klart en skoluppgift som jag vill ha klar. Hehe. :)

Dagen har varit väldigt bra. Kan berätta att i början av engelskan eller när vi vänta på läraren i klassrummet så satt Anna och Denise och sjöng lilla snigel med stäng mun och jag kan säga att mycket skratt vart det!

Ja, finsn mycket att berätta med jävla rolig dag har det varit.

Men vi hade typ 20 minuters engelska, för läraren trodde det skulle ta längre tid men det gjorde de inte. Så vi fick gå, hade typ nästan 2 timmars rast innans idrotten.. SUCK!

Så jag, Denise, Kristina, Hanna och Felicia gick till en pizzeria och satte och och bara snacka massor!


Sen så kom ju han som då är Johan för alla er som undrade imorse ;)

Mötte han på stationen och så åkte vi hem.

Precis käkat god mat och nu ska vi se vad dagen har att erbjuda.

Johan skämde ut mig inför hela tåget. för ett tag sedan så var vi på sundbybergsstation och så kom göteborgståget såhär löd det:

(Johan) - Nu kommer göteborgståget

(Jag)- Men hallå? Vi är ju faktiskt i sverige?


Han säger det AS högt i hela tåget så ALLA börja as garva,, fattar ni vad pinsamt?!

jaja.. Nu ska jag inte trötta ut er på massa text. Have a nice Fredag allihopa!

kisses

Av Mikaela Halvorsen - 9 september 2011 09:30

Godmorgon alla fina!

Hoppas alla mår bra!

Idag är det fredag, vilket menas med.. ?

HELG! guud så skönt!

Ska gå mot tåget om ca 30 minuter.. och åka mot skolan.

Och efter skolan ska jag träffa han, gud det känns som om det var en evighet sen vi sågs! :D


haha, har inte mycket att säga direkt. Skriver mer ikväll! :D


Välkommen till mig!


Jag är en tjej på snart 17 år.

I min blogg hittar man allt om mig och det jag gillar - allt från djur till matlagning - från bakning till foto - från naglar till pojkvännen.

Läs, njut och kommentera!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards