Malleh's

Alla inlägg under november 2011

Av Mikaela Halvorsen - 17 november 2011 14:22

Idag var det en rätt chilldag!

Är ganska trött dock, så ska nog vila lite på soffan.. :)


tror jag bloggar senare.

Av Mikaela Halvorsen - 16 november 2011 22:00

8-10 bitar


Ingredienser:

150 g smör

250 g smulade mördegskakor

250 g vit choklad

3 dl gräddfil

2 msk mörk rom (kan uteslutas)

3 dl vispgrädde

250 g ssköljda och rensade sommarbär

vit choklad att dekorera med


Gör såhär:

Smöra en rund springform (20cm) och klä den med bakplåtspappr. Smält 90 g av smöret i en kastrull. Lyft det från värmen och rör ned kaksmulorna. Tryck ut pajdegen i botten på formen och ställ den kallt tills den ska användas.


Bryt chokladen i bitar och lägg den i en skål. Tillsätt smöret och ställ skålen över vattenbad. Smält chokladen och smöret och lyft skålen från värmen. rör ner gräddfilen och eventuellt rommen.


Vispa grädden ganska styv och vänd ner den i chokladsmeten. Skeda ned blandningen i formen och jämna till ytan. Låt den stå kallt i minst 6 timmar eller över natten.


Stjälp upp pajen på ett fat när den ska serveras. Dekorera den med bär och avsluta med en valfri dekoration av vit choklad. skär upp pajen i bitar och servera.


 

Av Mikaela Halvorsen - 16 november 2011 13:39

Onsdag..

Finns en ruuulig grej, imorse när jag gick, gick en kille typ 3 meter ifrån mig. när jag sedan åker hem igen.. möter jag han igen!! Xd

ja, dagens rolighet.

Fast har garvat hela dagen, även fast min mage liksom... killed me..

Intressant.se


Sen.. såg jag en status, när någon skrivit en adress. Så jag sökte på den och gick på den.. typ som om jag skulle skriva www.intressant.se och så söker alla på de.. liksom så korkad var jag..


Nej. men ska iväg nu, så skriver ikväll! :)

Av Mikaela Halvorsen - 15 november 2011 22:00

4 port


1 sats sockerlag:

4 dl strösocker

6 dl vatten


1 tsk teblad av svart te

1½ dl kokande vatten

1 liten knippa mynta

plus extra till servering

½ liten melon med grönt fruktkött (t.ex. galia

½ liten melon med orange fruktkött (t.ex. cantaloupe)

1/4 honungsmelon


Gör såhär:

häll sockret i en kastrull och därefter vattnet. värm under omrörning tills sockret är löst. Höj värmen. koka upp lagen och låt den sjuda utan omrörning i 10 minuter. Lyft bort kastrullen från värmen och låt svalna.


Lägg tebladen i en värmetålig tillbringare, häll över kokande vatten och låt den dra i 3 minuter. Sila upp det i en annan bringare och lägg i myntan. Låt teet svalna.


Kärna ut melonerna. Skala dem, skär fruktkötten i små tärningar och lägg dem i en stor skål. Täck över och ställ dem kallt.


Sila bort myntan när teet och sockerlagen har svalnat. blanda sedan lagen och teet och häll blandningen över melontärningarna. Blanda väl, täck över och låt melonsalladen stå kallt i 30 minuter. Rör om inge före serveringen och dekorera med några myntablad.


 

Av Mikaela Halvorsen - 14 november 2011 22:00

behövs glassmaskin till denna

1 sats mjölkchokladglass (se nedan)

60 g rostad och hackad mandel

60 g minimarshmallows

60 g digistivekex i bitar

60 g mjuk gelégodis, ev. delat i mindre bitar


Mjölkchokladglass:

2½ dl gräddmjölk ( 1 1/4 dl grädde + 1 1/4 dl mjölk)

2 stora äggulor

½ dl strösocker

150 g mjölkchoklad

50 g ren choklad

1½ dl vispgrädde


Gör så här :

Värm gräddmjölken sakta i en kstrull till precis under kokpunkten. Vispa äggulorna och sockret vitt och pösigt. Vispa sedan ner mjölken i äggsmeten lite i taget. Placera skålen över vattenbad och rör med en träslev till smeten är så tjock att den stannar kvar på slevens baksida.Lyft skålen från värmen, lägg chokladen i smeten och rör den slät.


Täck sedan ytan med plastfolie eller smörpapper så att de inte bildas skinn och låt smeten kallna helt. Rör sedan ner grädden och kör glassmeten i en glassmaskin enligt beskrivningen som medföljer maskinen. Blanda i det övriga ingredienserna och häll glassen i en burk eller annan behållare. Sätt på lock eller täck med smörpapper eller folie och ställ glassen i frysen.

'  

Av Mikaela Halvorsen - 14 november 2011 21:08

har sutti i lite mer en 1 timma och bara lyssnat på massor med låtar, och har fastnat för Melissa horn. Fy så fint hon sjunger!

Ska snart tagga till sängen. Upp tidigt imorrn...


Imorrn efter skolan ska jag och Emma till stan, ska kolla lite där. mys att få träffa henne och bara skratta massor!

Hihi!


Förkyld börjar man bli också.. känns ju kul.

Juste, sate in på fejjan *gilla om du hört mig prata, över 10 och nu är en radio.. * hm.. har fått typ tio redan, och satte in den typ någon minut sen bara. Känns ju skoj. Jag som trodde jag aldrig prata, men så var de ej!


Nej, nu ska jag dra mig mot sängen! :)

Av Mikaela Halvorsen - 14 november 2011 14:22

Hallå där, idag vart det inte sån bra start på dagen. Blir väckt halv 8 av anna som är helt stressad över att vi tydligen skulle ha matte 08.40 idag. VILKET VI INTE BRUKAR HA!

Så hon ringer mig.. så jag kliver upp, klär på mig, fixar hår och smink. Börjar äta min macka och ser att jag måste gå till bussen om 5. Så jag slänger i mig ena mackan, borstar tänderna och rusar mot bussen!

Kommer fram till tåget som är i TID. åker till kungsängen och sitter där i 30 MINUTER?!

åker till kallhäll, men får stopp där i en kvart.. sen mot jakan. Började 08.45 i bro, var framme 09.45 i jakan.. KALLABALLIK!

hade svenska när vi kom fram och resten av dagen. men rätt skojig dag!

Haft det rätt kul..

Och lilla johan ska får äta antibiotika nu.. för han jävla tå! :P

 sen som rubriken säger har jag ny hårfärg IGEN. Hehe.. här kommer bilder på vilken! :)

                    

Nu kör vi på rött!! :D

ska börja förberada pannkaksmet nu.. Så chilla med livet!

Av Mikaela Halvorsen - 12 november 2011 22:00

4 port.

8 skinnfria kycklingben

Marinad:

ca 1/4 dl mjölk

200 g vanlig yoghurt

2 dl kaffegrädde

2 msk olja

2 msk färskpressad citronsaft

3-4 hackade vitlöksklyftor

2½ cm hackad försk ingefära

2-3 hackade röda chilifrukter

1 msk finhackad färsk koriander

2 msk mald mandel

1 tsk salt


Masala:

2 msk malen koriander

1 msk garam masala

2 tsk malen kardemumma

1 tsk fänkålsfrön


Gör såhår:

Lägg alla ingredienser till marinaden samt masalan i en mixer eller matberedare och häll i mjölken lite i taget, medan du intervallkör blandningen till en flytande gröt. Skär små jack i kycklingbenen med en vass kvin och gnid in marinaden i kötten. Lägg benen i en låg form (ej av aluminium) tillsammans med resten av marinaden. Täck över och låt kycklingen stå kallt i upp till ett dygn.


Sätt ugnen på 190 grader. Lägg i kycklingenbenen, täckta med marinad, i en ugnsfast form när de ska tillagas. Täck formen med folie och stek benen i ugnen i 5-10 minuter.

Vänd kycklingenbenen i marinaden, täck åter över med folie och stek i ytterligare 10 minuter.


Skär in i benet för att kontrollera att kycklingbenen är genomstekta. Köttsaften ska vara helt ofärgad och klar. Häll den marinad som är kvar i formen i en kastrull och rör om. Ge den ett snabbt uppkok, häll den över klycklingbenen och servera.

Välkommen till mig!


Jag är en tjej på snart 17 år.

I min blogg hittar man allt om mig och det jag gillar - allt från djur till matlagning - från bakning till foto - från naglar till pojkvännen.

Läs, njut och kommentera!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards